Dwarves

De Dwarves zijn een stug en bijna onbeweeglijk ras. Hun standvastigheid vormt hun religie en manier van leven. Wat deze standvastigheid ook heeft gevormd is hun eer: een Dwarf houdt zich aan zijn belofte en een Dwarf zal niet snel stelen. Vanuit de Hooglanden van Mohr regeert High King Karel. Zijn invloed in de gebieden is nog klein en de Mountain Dwarves zijn een heel erg jong ras, dat pas ongeveer 250 jaar uit hun stenen gevangenis kwam om wederom Kederan te bevolken met hun wijze en mooie techniek. In Dark Peaks wonen de Dark Dwarves deze Dwarfs erkennen High King Karel niet als Koning en hebben hun eigen “Koning”, die zij een Forge Lord noemen. Melbek Garnam regeert in Dark Peaks als Forge Lord. Dwarves zijn gek op goud en hun taal kent vele woorden voor dit glimmende goedje.

Persoonlijkheid en morele richtlijn

Sinds The Divide leven de Dark Dwarves en Mountain Dwarves als afzonderlijke rassen. Daar waar de Mountain Dwarves 200 jaar in steen zijn veranderd, hebben de Dark Dwarves door kunnen leven door het ritueel van The Divide. Hierdoor waren ze al hun vergaarde kennis kwijt en moesten ze opnieuw leren te smeden diep in de mijnen onder Dark Peaks.

Mountain Dwarves

De Mountain Dwarves zijn vriendelijke eervolle persoonlijkheden goud en familie staan voorop, naast hard werken en veel drinken. Hun koning is een rechtvaardige High King en hij werkt nauw samen met de Humans. High King Karels richtlijnen staan geschreven in de 5 codes waar elke Mountain Dwarf zich aan dient te houden:

  1. Wees eerlijk;
  2. Werk hard;
  3. Vertrouw op je familie;
  4. Geloof in goud;
  5. Vier feest.

Het Mountain Dwarvenrijk bestaat uit verschillende clans. Er zijn de 7 greater clans met hiernaast de lesser clans die afstammen van deze 7 grotere clans. De aftakkingen, waar deze lesser clans uit bestaan, worden gevormd door degenen die eigen Holds zijn gestart. Echter, de 7 grotere clans zullen zelf altijd in de High Hold blijven. Niet uit verplichting maar uit eigen interesse.

Een clan is een grote dwergenfamilie geleid door 1 clanhoofd. Het clanhoofd regelt alles binnen zijn clan. Van een kleine ruzie tussen de jongelingen tot grootschalige ruzies tussen de leidingen van verschillende mijnen of handelshuizen binnen de clan. Ook heeft het clanhoofd verantwoordelijkheid naar de High King en zit hij in een raad met de andere clanhoofden die de High King ondersteunen en bij de dood van de High King een nieuwe High King kiezen.

Clan Armrus

Deze clan staat vooral bekend om hun metaal mijnwerkers. Deze clan graaft het meeste ijzer van alle clans en handelt dus ook veel met de andere clans. Ze hebben goede relaties met iedere clan en weten zich ook neutraal te houden binnen de regelmatig terugkerende conflicten tussen de clans.

Clan Gremmur

De edelsmeden; de clan die bekend staat om hun kunst in het maken van sieraden. In de tijd voor de vloek waren zij de rijkste clan en moest de High King in tijden van noodgeld lenen van deze clan.

Clan Gralmin

De wapensmeden; de enige clan die wapens mag maken wegens een clan-oorlog 100 jaar geleden. Het lijkt hierdoor wellicht dat deze clan veel macht heeft, maar dit is niet het geval. Zij vormen namelijk tevens de enige clan die geen zelfstandig leger mag hebben. Vele clans hebben daarom respect voor deze clan.

Clan Bromgurn

De pantsersmeden; deze clan is een clan van onrust en ruzie. Iedere clan maakt pantsers, maar niemand zo goed of zoveel als deze clan. Dat is echter niet de reden voor de ruzies. De reden is dat deze clan heel makkelijk handelt met andere rassen; té makkelijk als je het andere clans vraagt.

Clan Hjolron

Dit is de clan van de diepmijners. Deze clan is de grootste rivaal van de clan van High King Karel (Amrus); omdat ze ook ijzer mijnen, echter gebeurt dit niet op dezelfde schaal als Clan Amrus. Zij mijnen echter wel dieper en kunnen hierdoor de zeldzamere edelstenen delven. Clan Hjolron woont in de diepste wortels van de berg en heeft de diepste mijnen.

Clan Umrom

Clan Umrom is de clan van de smelters. Het smelten van metaal is een proces dat door iedere clan wordt gedaan. Echter, niemand kan het runestaal smelten; op deze clan en de runemeesters na. Deze clan kent ook de meeste runemeesters binnen de clan.

Clan Granrak

Dit is de clan van de runemeesters; té machtig om in grote getalen in andere clans te zitten. Omdat er dan, in geval van een clan-oorlog, dusdanig veel destructieve magie zou worden gebruikt dat de berg zou kunnen breken. Daarom is deze clan opgericht; de kleinste clan binnen de Highhold. Maar een zéér gevreesde clan als er conflicten ontstaan.

Dark Dwarves

De Dark Dwarves zijn bijna het tegenovergestelde van de Mountain Dwarves; je wilt een groepje Dark Dwarves niet in een donker steegje tegenkomen. Hun eer is enkel naar elkaar en het enkel omdat dat ze zulke goede ambachtsmannen zijn dat ze getolereerd binnen ander samenlevingen. Binnen hun eigen samenleving staan familie, goud en arbeid voorop. Daarnaast willen ze een goede positie voor hun Forgelord en zullen ze Mountain Dwarves in diskrediet brengen. Verder hebben ze een bloedhekel aan elven; die rare wezens gaan te langzaam en die vieze Drow proberen altijd hun tunnels te stelen. Al is er, op papier, vrede tussen de Dark Dwarves en de Drow, wanneer ze elkaar in het donker tegenkomen zullen ze vechten.

De Dark Dwarves zijn ook onderverdeeld in clans waaruit de Forge Lord gekozen wordt door de Stonecouncil. Deze council wordt 1 jaar voor het sterven van de Forgelord opnieuw samengesteld uit 3 leden van iedere clan. Het verkiezingsproces duurt meestal een jaar waarin de oude Forgelord van de Dark Dwarves verder regeert onder toezicht van een Elder uit de Doomsmiter clan. Dit om te voorkomen dat de leider in dienst misbruik maakt van zijn macht om de verkiezingen te beïnvloeden.

De Stonecounsil mag vrij stemmen binnen de verkiezing, dit leidt ertoe dat er binnen iedere clan alleen gestemd wordt op een persoon uit de eigen clan. Je zou denken dat er door dit proces eeuwig door gedebatteerd wordt maar tegen het einde van het jaar weten de Dark Dwarves altijd een nieuwe Forge Lord te kiezen.

Clan Doomsmiter

Deze clan gaat over de rune magie en de handel binnen het Duerger rijk. De oudste en meest respectvolle leden van het ras zijn deel van de clan. Niemand weet hoe dit komt, maar er zijn geruchten dat de deze clan over oude runen beschikken die de dood kunnen weren. Dit zorgt vaak voor conflicten tussen Clan Doomsmiter en Clan Redslasher.

Door de loop der jaren zijn de Dark Dwarves meer gaan reizen buiten hun eigen, al veroverde, landen en zijn ze gaan handelen met andere rassen. In de Dark Peaks zelf worden prijzen meer opgedreven bij verkoop aan de zwakkere rassen en hebben deze het hier maar mee te doen. Maar ook bovengronds zijn de Dark Dwarves gaan onderzoeken. En zo kwamen ze de rijken boven de grond tegen. Eerst werden er enkel met toestemming van de Doomsmiters in grondstoffen gehandeld, maar later werd het taboe van het rasgeheim der runemagie verbroken en werd ook dit verkocht. Om de monopolie niet te verspelen, werden er alleen rune-items verkocht maar niét de formule om deze te maken.

Clan Redslasher

Hoewel de andere 2 clans de Goden hebben afgezworen bleven de Redslashers trouw aan Mohr. Dit komt doordat deze clan in de oude dagen een Slasher Oath (eed) van schaamte heeft afgelegd. Deze eed is afkomstig van vóór de Godenoorlog, toen de Dwarves nog als 1 volk leefden binnen Kederan. Wat deze eed precies inhoudt is verloren kennis, ook binnen de Dwarves zelf, het is verloren geraakt tijdens “The Divide” (splitsing van de Dwarves). Het enige dat ze weten is dat deze eed de clan nog steeds bindt. Dus, hoewel niet meer formeel gebonden aan de Slasher Oath, streven zij nog steeds naar het sterven in de verdediging van hun volk.

De Redslashers bevinden zich vooral in de trainingshallen en armories van het ras. Hier zijn ze constant bezig met trainen en het maken van wapens en pantsers die worden verstuurd naar Clan Doomsmiter om daar versterkt te worden. Als ze niet aan het trainen zijn patrouilleren ze hun gebieden in Dark Peak.

Veelbelovende Redslashers krijgen een speciale missie om Redcrushers te worden. Eerst werden ze de Drow gebieden ingestuurd met als doel grootse vijanden te verslaan en een slaaf mee te nemen die het kon navertellen. Dit betekende dat de slaaf mee moest naar het monster/conflict en het moest overleven. De Dark Dwarf moest dus niet alleen de encounter verslaan en overleven, maar ook zijn slaaf beschermen. Hiermee bewijst hij dat hij zijn volk kan beschermen. Maar na de vredesverdragen met de Drow moesten ze de aspirant Redcrushers ergens anders heensturen dus werd de bovenwereld een goede optie.

Clan Rockwomb

Een van de minder invloedrijke, maar meest belangrijke clans van de Dark Dwarves is verantwoordelijk voor het voortbestaan van de Dark Dwarves: zowel door genezing als door voortplanting. Hierdoor bestaan de meeste dwergen in de clan uit vrouwen. Je zou denken dat dit gedaan wordt omdat deze clan de baarmoeder zou zijn van het rijk. Maar eigenlijk is dit omdat clan Rockwomb gaat over de plaatsing van clans. Een Dark Dwarf bewaart zijn familienaam, maar krijgt zijn clannaam gekozen door Clan Rockwomb. Alleen de royale bloedlijnen in de clans worden automatisch geplaatst in hun bijbehorende clans.

Sinds de creatie van de clans heeft clan Rockwomb altijd een vrouwelijk hoofd gehad. En een filosofie van deze clanhoofden was altijd soortgelijk: “mannen kunnen dagenlang ruziën om een tafel maar als er echt werk gedaan moet worden kan je het beste het werk aan een vrouw overlaten.”. Deze filosofie is steeds sterker overgenomen van de Drow; een bekwame vijand, die als enige ras in de Dark Peaks die een gevaar is voor de Dark Dwarves.

De sterkste manier van genezing voor de Dark Dwarves is met runen. Helaas ziet clan Doomsmiter dit niet als een hele grote prioriteit dus zijn de dwergen van clan Rockwomb ook tot normale genezing gedwongen. Dit begon ooit in het klein met wevers om verbanden te weven, tegenwoordig zijn er scholen binnen de clan om dwergen op te leiden tot dokters en chirurgen.

Fysieke beschrijving

Dwarves zijn kort, breed en sterk. Zowel de mannen als vrouwen dragen baarden en vanaf het moment dat ze volwassenheid bereiken, laten ze hun baard groeien. Dwarves werken door tot ze sterven. Naast het harde werken geeft hun vele alcoholische bestaan hun wangen een rode kleur. Waarbij dit vooral bij de Mountain Dwarves zichtbaar is, de Dark Dwarves hebben een lichte, bijna witte, huidskleur.

Jong: 0 – 50
Volwassen: 51 – 120
Middelbare leeftijd: 121 – 200
Oud: 201 – 250

Onderlinge relaties

De Dark Dwarves en Mountain Dwarves hebben onderling ruzie en zullen elkaar zonder wapens in de haren vliegen. Wapens worden hierin alleen gebruikt als de ene dwerg iets persoonlijks heeft misdaan aan de andere Dwarf. De enige manier om een Mountain Dwarf en een Dark Dwarf samen te laten werken, is wanneer ze beide uit een Human-rijke omgeving komen. Familie en goud komen op de eerste plaats bij beide sub-rassen. Echter, er bestaan ook veel verschillen; waar eer bij de Mountain Dwarves verder rijkt dan hun eigen ras zullen de Dark Dwarves veelal racisten zijn.

Landen

Dark Dwarves

De Dark Dwarves komen voornamelijk voor in het Noordelijke deel van de Dark Peaks, genaamd het Duerger rijk. Ze leven daar in hun hoofdstad Ghaldurthroung; een diep gelegen stad waar het licht komt van Lava en magische lampen. De meeste andere rassen hebben alleen over deze stad gehoord in de liederen die door de Dark Dwarven bards wordt gezongen. In deze liederen is het een stad geheel gemaakt van goud, waarin het licht van de lavarivier weerkaatst. Vanuit de Dark Peaks hebben de Dark Dwarves ondergrondse gangen waarvan alleen zij weten waar de ingangen liggen, zodat ze hun handel veilig onder het land door kunnen vervoeren.

De Dark Dwarves worden zelden gezien in The Lost Plains, Mystic Forest en Neovare.

Mountain Dwarves

De Mountain Dwarves zijn in de afgelopen 200 jaar steeds meer richting het Noorden opgerukt en rijken nu zelfs tot in Kortoga.

In The Kingdom of Aurum zijn de Mountain Dwarves, net als bijna ieder ras, goed vertegenwoordigd. De Mountain Dwarves worden zelden gezien in The Lost Plains, Mystic Forest en Dark Dannings.

Religie

Onder de Dark Dwarves zijn vele oude gebruiken die de Mountain Dwarves ook hebben: het geboorteritueel van een groot feest geven bijvoorbeeld. Daarnaast wordt ook bij beide volkeren hun koning of Forgelord, zoals de Dark Dwarves hem noemen, gekozen door de Clan elders. Beide volkeren hebben ook clanspecifieke rituelen die vooral met familie, goud en feesten te maken hebben.

Aan het einde van hun leven gaan de oude Dwarves van beide volkeren liggen, in een sterfritueel. Dit ritueel is het laatste ritueel dat een Dwarf zal uitvoeren en hij zal dit ritueel alleen initiëren als hij niet meer kan werken door ziekte of als hij klaar is met leven.

Taal

Beide volkeren spreken Common en Dwergen.

Namen

Mannelijke Dwarves: Bhalnir, Tharmek, Daerram, Bermyr, Gremdrum, Darnar, Bungron, Muirdir, Guldek, Hjalthrun

Vrouwelijke Dwarves: Brilwynn, Gwinnis, Kaitryn, Naerbelle, Bralryl, Nassvian, Bonwyn, Bylmyl, Runvian, Rynryl

Typische Dark Dwarf familienamen: Garnam, Tergran, Karnam, Elnura, Einbelle en Nysbera

Avonturiers van dit ras

Dwergen hebben baarden, zowel mannen als vrouwen, en het liefst zo groot mogelijk. Het beste is om deze te maken van wol daarvan krijg je een grote volle baard van. Met een touwtje kan je deze dan achter je hoofd vastbinden. Verder is een dwerg zwaarbewapend en zal hij/zij gepantserd rondlopen. Bij voorkeur in metaal voor oorlog, en in leer of een gambeson buiten oorlogstijd.