Kortoga

Geografisch overzicht

“Je bent in Kortoga als je de zee nog ruikt.”

Kortoga is het land in de baai van de Ijszee. Her en der aan de Ijszee op het land, en soms zelfs in het water, hebben de Fillibuster clans hun schuilplaatsen. De thuisbasis van al deze clans is Palaver City. Deze vrijstad wordt in stand gehouden door het regime van de 5 Kapiteins met hun leider de “Koning der Fillibusters”. De lokalen hebben ingezien dat door deze vorm van bestaan het leven in deze streek goed kan zijn. Zij beseffen zich wat het grote voordeel is van het systeem.

In Palaver City wordt voornamelijk handelgedreven tussen reizigers en aanmerende Piratenclans. Dit bolwerk kan bestaan vanwege het feit dat hier ongestoord en in wapenstilstand gehandeld kan worden. Hoe groot de rivaliteit tussen de clans ook is buiten de grenzen van deze streek; hierbinnen wordt geen (openlijke) strijd gevoerd. Men beseft, hetzij met tegenzin, dat ze afhankelijk zijn van elkaars handel.

In Kortoga heerst in de zomer een lekker warm mediterraans klimaat, maar in de winter vriest de Ijszee volledig dicht, als de ijskoude poolwinden over deze regio van Kederan razen.

Geschiedenis

Vanuit de Crimson Coast zijn er 100 jaar geleden een groot aantal schepen uitgevaren. Dit omdat de Morgendauwlanden, samen met de Aswoestijn, alle vrijbuiters weg wilde hebben uit hun omgeving. Wat nog over was van de Crimson Coast is destijds geannexeerd door de Morgendauwlanden. In kortoga hebben deze vrijbuiters uit de Crimson Coast een nieuw bestaan op weten te bouwen.

Economie

De economie binnen Kortoga wordt gedreven door de Filibusters met elk hun eigen manier van handelen. Vrij simpel: alles is te koop. Ieder gebouw is voor iedereen beschikbaar, maar overal dient geld te rollen. In de winter gaan bijna alle gelden naar het beschermen tegen de Skeeters uit Neovare. In de zomer rolt het geld voornamelijk tussen de Fillibuster-clans.

Door gebruik te maken van de wateren van de Ijszee varen de Fillibusters in de zomer naar het Westen om hier de boten van, en naar, de Lost Plains te overvallen. Dit zijn voornamelijk schepen die eigendom zijn van The Kingdom of Aurum.

Bevolking

Het aantal inwoners van Kortoga varieert sterk vanwege de grote rivaliteit die buiten de stad wordt uitgevochten.

De 5 Piratenclans

Crescent Moon

Kapitein: Kapitein Averett (mens).
Symbool: Zilveren halvemaan op nachtblauw.
Schip: De Middernacht; driemaster met volledige scheepscrew. Magiërs aan boord die voor zowel wind in de zeilen kunnen zorgen als vuurmagie voor “kanonnen”.
Stuurman: Onbekend.
Bootsman: Karbonkel (Dwarf).
Kwartiermeester: Onbekend.
Stijl: Klassiek Pirates of the Caribbean. Protserig, klassiek maar degelijk. Kleding is gekleurd maar vaak verweerd (vaak gedragen).
Rassen: Mens, Dwarf, Halfling, Gnome.
Geschat geldelijk bezit: 365.000

Bloodblade

Kapitein: Koning Leafbrain (Goblin, M).
Symbool: Zwarte scimitar op scharlaken vlag.
Schip: The Executioner (of eerder; drijvend fort). Vergezeld van 15 kleine skiffs (snelle zeilboot in de grootte roeiboot).
Stuurman: “Stuurboord” Lugash.
Bootsman: Lucas “de Dab” Monster.
Kwartiermeester: Onbekend.
Stijl: “Ratbike”/”Scavenger” stijl. Aan elkaar getimmerd/geklonken/gebonden zooitje; rommelig en chaotisch ogend, maar ondertussen wel degelijk en veelzijdig. Bloodblade heeft heel veel spullen. Ze onderhouden zichzelf door te handelen in spullen en kapote schipdelen. Ze jagen door mijnenvelden (net onder het water bewegende riffen) te maken en dan de vastgelopen schepen te “redden”. Echter, tijdens de reparatiewerkzaamheden stelen ze het halve ruim. En als dit niet mogelijk is vanwege een te zware bescherming/verdediging dan spreken ze een hoge reparatieprijs af.
Rassen: Ork, Goblin, Drow, Faun.
Geschat geldelijk bezit: +/- 450.000

The Abandoned

Kapitein: Kapitein Nasir “Blade” (Elf, M).
Symbool: Antracieten wimpel met een zwarte drietand.
Schip: De Sint Anne (vervaardigd uit een levende Ent). Een groot fregat wat veel in de organische “Art Nouveau” stijl is afgewerkt. De kapitein staat in nauw contact met het schip vanwege het bewustzijn van de Ent.
Stuurman: Aiken “Zeeruiter” (Elf, M).
Bootsman: Edgardo “Vlughand” (Mens, M).
Kwartiermeester: Jan “Negenlevens” (Mens, M).
Stijl: De opsmuk van alles binnen clan “The Abandoned” is voor het grootste deel toegepast op het interieur van het schip. Van buiten is het versierd met houtsnedes, van binnen is het rijkelijk aangekleed. De kledingstijl van de kapitein en crew is sober en met name gevoerd in grijstinten.
Rassen: Elf, Mens, Fey, Beastlings.
Geschat geldelijk bezit: 1.300.000

Salt Diggers

Kapitein: Kapitein Grimbaard (Dwarf, M).
Symbool: Twee zeshoekige juwelen op een rechthoekige, getande vlag.
Schip: The Scourge. Dit is een vreemdsoortig uitziend schip. Er lijken allerlei mechanieken aan te zijn gemaakt die niet altijd laten zien wat het doel is. Hun schip bestaat uit drie gekoppelde delen die samen één geheel vormen. Indien nodig is dit schip op te splitsen voor een uitgebreidere evacuatie of strijd. Het gerucht gaat, date er één deel is dat zich zelfs onder water kan voortbewegen.
Stuurman: Murzol (Orc, M).
Bootsman: “Donderslag” Janszoon (Dwarf).
Kwartiermeester: Bagrak (Orc, V).
Stijl: Dit is een clan die streeft naar het bereiken van perfectie. De Dwarven invloed hierin heeft als resultaat dat imperfecte lichaamsdelen worden vervangen door (bij voorkeur metalen) mechanische vervangingsdelen. Ze streven eerder naar absolute perfecte dan naar absolute rijkdom. Wetenschappelijk, maar daardoor vaak zoekgeraakte ethische moraal.
Gefabriceerd, veel metalen protheses; hoe meer littekens, hoe meer aanzien.
Rassen: Dwarf, Orc, Firbolg, Dragonborn.
Geschat geldelijk bezit: 450.000

The Rose

Kapitein: Kapitein Ashley Annika Rackham
Symbool: Gouden Havik op een ivoorkleurige vlag)
Schip: De Witte Walvis (gebleekt houten schip met witte zeilen). Dit is qua vorm een katamaran-achtig schip. Enorm gestroomlijnd met een drievoudige brug die de twee holle drijfdelen verbind. Elegant en rank.
Stuurman: Mathilda “Valkoog”
Bootsman: Darby Fae Holton
Kwartiermeester: “Smokey” Gael
Stijl: Alleen maar vrouwen in deze clan! Classy, elegant, maar ruig.
Rassen: Alle, maar alleen vrouwen.
Geschat geldelijk bezit: 300.000

De kleinere clans

Naast deze vijf grote clans zijn er vele kleinere clans. Meestal met 1 of twee bootjes die vooral elkaar in de haren zitten. Soms werken ze samen om grotere doelwitten aan te vallen.

Piraten Jargon

Flik: Dukaat.
Taats: Groen muntstuk (10 dukaten).
Dubloen: Rood muntstuk (10 groene muntstukken).
Fatsoen: Toeslag/”Fee”. Een soort van rente.
Florisjan: Hoge heer van een vampierhuis.
Edeldame: Hoge vrouwe van een vampierhuis.
De Dweilploeg: Iedere nacht waren er personen in het geniep rond die de lavelozen of onoplettenden bestelen. Het is mogelijk om vermiste objecten de volgende dag tegen te komen bij handelaren. Gestolen objecten die door de Dweilploeg aan handelaren is verhandeld, worden niet gezien als gestolen; doorverkoop hiervan is volstrekt legaal. Dit terwijl objecten gestolen door niet-Dweilers worden gezien als gestolen waar; dit is veel lastiger te kopen omdat handelaars hier veel ontwijkender over zullen doen.
De Bakkes: De naam van de stadspoort.
“De laatste zee varen”: Uitdrukking voor een gestorven persoon.

Bestuur en instellingen

De 5 grote clans regeren Palaver City. Eén van de kapteins van de grotere clans wordt de koning. Momenteel is dat Goblin koning Leafbrain. Hij is redelijk vrij in het regeren, zolang je hem maar niet lastigvalt en hem betaalt wat hij wil dat je betaalt.

Het rechtssysteem is gebaseerd op het “Tand om tand, oog om oog” principe. Dit houdt in dat wanneer je een diefstal, pleegt dat het slachtoffer zelf het recht mag uitvoeren. Hierdoor verhuren kleine clans zich graag als knokploegen die door slachtoffers ingehuurd kunnen worden om zo vergelding te halen.

De belasting wordt geïnd bij het toetreden en het verlaten van Palaver City. Ook heerst er een fluctuerende belasting op schepen en boten. Vaak wordt een boot die langer ligt dan het betaalde bedrag in beslag genomen door koning Leafbrain.

Binnen je eigen clan leer je door dingen gewoon te doen. Als je geluk hebt wil iemand je iets leren.

Culturen en tradities

Elk jaar wordt Koning Leafbrain geëerd doordat iedereen een dukaat op een papieren bootje laat varen als het laatste ijs de ijszee verlaat. Door zijn goede koningschap is het niet-aanvalsverdrag gesloten met Neovare.