Wat is LARP?

Wat is Larp?

LARP (Live Action Roleplay) is een rollenspel waarbij je een karakter speelt in een wereld die door de organisatie van een evenement gecreëerd is. Gedurende een evenement wordt er een verhaallijn (“het plot”) gevolgd. Deze verhaallijn loopt door gedurende verschillende achtereenvolgende evenementen.

Er zijn verschillende manieren waarop deelgenomen kan worden aan een evenement. Namelijk: als speler, als NPC/monster, of lid van de organisatie.

 

Speler                          Als speler bouw je aan de hand van het regelsysteem een karakter dat in de wereld past (zie het regelsysteem voor het bouwen van een personage). Als speler handel je zoals je karakter zou doen. Je weet als speler niets van de lopende verhaallijn (“het plot”). Je karakter zal in de loop van de tijd groeien in zijn vaardigheden.

NPC                             Als NPC (ook wel monster genoemd) vul je de wereld en werk je als ondersteuning van het plot. Er wordt van tevoren verteld wat voor karakter je speelt en wat je doel is. Een NPC kan bijvoorbeeld het spel in gestuurd worden als waard van een herberg waar de spelersgroep aan zal komen. Deze waard kan de spelers wijzen op een groot gevaar dat zich in het bos verderop schuilhoudt en dat wellicht de herberg aan zou kunnen vallen. Een andere rol kan inhouden dat je een handlanger bent van “het grote gevaar” en dat je met meerdere “monsters” tegelijk de herberg aanvalt.

 

Belangrijk is dat je je best doet om je zo veel mogelijk in te leven in het karakter dat je hebt gemaakt of toegewezen hebt gekregen. Zo zal je karakter bijvoorbeeld niet weten hoe magie werkt, als je een boer speelt zonder magische kennis. Een ander voorbeeld is dat je karakter niet zal weten hoe een vos eruit ziet, als hij nog nooit in de bossen is geweest of boeken heeft gelezen waar vossen in beschreven staan. Het spreekt voor zich dat je karakter niets weet van recente technologie (computers, accuboormachines, etc.) omdat onze verhaallijn zich afspeelt in een andere wereld en een andere tijd.

Het belangrijkste van LARPen is dat jijzelf en alle anderen die hieraan meedoen een fijne tijd hebben. Om het spel goed te laten verlopen zijn er wel regels opgesteld die staan beschreven in dit regelsysteem. Regels zijn echter slechts faciliterend en dienen uitsluitend om het spel te bevorderen en niet te verstoren! Over het algemeen geldt: als er ergens geen regels voor zijn, speel het uit!

 

Tijdens een LARP-evenement kun je verschillende zogenaamde “calls” tegenkomen. Dit zijn dingen die door spraak of handgebaren verteld worden.

 

IC                                IC staat voor “In caracter”. Dit staat voor alle dingen die tijdens het rollenspel gebeuren of betrekking hebben op je karakter.

OC                               OC staat voor “Out (of) caracter”. Dit staat voor alle dingen die buiten het rollenspel gebeuren of betrekking hebben op jou als persoon.

Tijd-In                          Tijd-In geeft de start van het rollenspel aan. Dit zal bijvoorbeeld geroepen worden aan het begin van een evenement. Vanaf dit moment speel je je karakter en handel je zoals je karakter zou doen, tijdens Tijd-In ben je dus IC. Alles wat tijdens Tijd-In gebeurt, zal dus effect hebben op je karakter.

Tijd-Uit                        Tijd-Uit geeft het einde van het rollenspel aan. Dit zal bijvoorbeeld geroepen worden aan het einde van een evenement om aan te geven dat het rollenspel stopt. Tijdens Tijd-uit ben je dus OC. Dingen die er tijdens Tijd-uit gebeuren, zullen geen effect hebben op je karakter.

Time-Freeze                 In sommige gevallen zal er door spelleiding “Time-Freeze” geroepen worden. Dit wordt gedaan op momenten dat er bijvoorbeeld omgebouwd moet worden of er monsters klaargezet moeten worden. Tijdens een Time-Freeze staat de tijd voor je karakter stil. Zodra er “Time-Freeze” geroepen wordt, is het de bedoeling dat je je ogen sluit en je oren dichthoudt. Het einde van een Time-Freeze wordt aangegeven door een spelleider door “Tijd-In” te roepen. Op dit moment kun je je ogen weer openen en je vingers uit je oren halen, de tijd loopt vanaf dit moment weer normaal voor je karakter.

 

Tijdens het rollenspel, dus tijdens Tijd-In, zul je soms NPC’s of spelers tegenkomen die verschillende dingen uitbeelden door handgebaren.

 

Hand in de lucht          Dit karakter is OC. Hij of zij neemt dus geen deel aan het spel. Als karakter zul je deze personen dus niet zien of horen, want binnen het rollenspel bestaan ze niet. Soms zul je NPC’s of spelers zien die met hun hand in de lucht lopen. Deze dien je te negeren en je dient verder te gaan met het spel zoals dit logisch is voor je karakter.

Vinger in de lucht        Wanneer je iemand ziet met zijn wijsvinger in de lucht is deze persoon onzichtbaar. Je karakter kan deze persoon dus niet zien. Wel is deze persoon eventueel te horen of te ruiken. Gedraag je dus alsof je je niet bewust bent van de aanwezigheid van deze persoon.